Na nasz kolejny rejs wyruszymy w październikowy dzień z mariny Gdynia, która w kolejnym już sezonie gości nasz jacht. Rozpoczynamy nasz szkoleniowy rejs bałtycki na zamknięcie sezonu!
Poza standardowymi elementami stażowymi (udział w rotacyjnych wachtach, w tym oczywiście w wachcie nawigacyjnej, odpowiedzialnej za prowadzenie jachtu czy manewry portowe) rejs zakłada również specjalne poszerzenie oferty o elementy szkoleniowe. Codziennie – czy to w ciągu żeglugi, czy w trakcie postoju w porcie – po ustaleniu z załogą dogodnej pory, prowadzone będzie przez kapitana szkolenie w zakresie meteorologii oraz nawigacji. Część szkoleniowa jest fakultatywna – chętnych załogantów zapraszamy do wzięcia udziału (w całości bądź poszczególnych częściach), natomiast osoby niezainteresowane mogą potraktować rejs jako zwyczajny rejs stażowy.
Szkolenie z meteorologii
Omówimy między innymi takie elementy, jak:
- dostępne źródła informacji o pogodzie (rodzaje i dostępność prognoz pogody), uwzględniając scenariusz dostępu do Internetu (żegluga przybrzeżna, archipelagowa) oraz jego brak,
- konstrukcja i treść morskich prognoz pogody, źródła informacji o czasie nadawania prognoz, częstotliwościach radiowych, rodzaje i treść ostrzeżeń meteorologicznych,
- dostępne modele prognostyczne (ich podobieństwa i różnice między nimi) oraz wszystko, co może nam się przydać w aplikacji Windy
Ponadto przeprowadzimy szkolenie w postaci WARSZTATÓW Z CZYTANIA MAP SYNOPTYCZNYCH – każdy zainteresowany załogant otrzyma zestaw materiałów: kilka map synoptycznych, przeprowadzi ich analizę, która będzie poprzedzona szkoleniem (formacje baryczne, fronty atmosferyczne, warunki wiatrowe i zafalowanie, opady atmosferyczne), a następnie – po analizie – przeprowadzimy dyskusję w załodze, omawiając wyniki. Pozyskana w ten sposób wiedza będzie niezwykle przydatna w prowadzeniu w przyszłości swoich własnych rejsów tak, żeby móc spać (choć te kilka godzin) spokojnie 😉
Szkolenie z nawigacji
Przypomnimy (bądź wprowadzimy w) zagadnienie zasad pracy z mapą, uwzględniania poprawek magnetycznych, odczytywania i wykreślania kursu oraz prowadzenia dziennika jachtowego. Przeszkolimy z brania namiarów, nanoszenia ich na mapę oraz ustalania pozycji obserwowanej oraz pozycji zliczonej. Każdy z załogantów otrzyma kopie kilku wycinków map i w ciągu rejsu będzie miał okazję samodzielnie szkoleniowo wziąć namiary, nanieść pozycję jachtu oraz sprawdzić, jak uzyskany wynik koresponduje z pozycją wynikającą z nawigacji satelitarnej. Tym samym ocenimy przydatność tych metod oraz przedyskutujemy ich praktyczną przydatność w sytuacji potencjalnej utraty sygnału GPS.
Ponadto omówimy zasady poprawnego i bezpiecznego prowadzenia nawigacji, dostępne źródła informacji nawigacyjnych (locje, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, spisy radiostacji nautycznych, przewodniki żeglarskie) oraz zasady własnej organizacji rejsu i jego trasy w oparciu o dostępne dane.
Założeniem dla tego rejsu jest przewaga żeglowania nad staniem w portach i rzetelnie wypływane godziny – rejs jest przeznaczony dla żeglarzy, którzy udają się na morze po to, aby czegoś się dowiedzieć i nabyć doświadczenia w konkretnych warunkach. O ile warunki na morzu pozwolą, tym razem planujemy odetchnąć od ośrodków miejskich zazwyczaj „odhaczanych” na rejsach i zawitać do mniej popularnych a jakże malowniczych miejscowości położonych w urokliwych szwedzkich szkierach. Po wyjściu z Gdyni kurs obierzemy na Västervik, piękne szwedzkie miasteczko, do którego dotrzemy po przebyciu niemałego kawałku jesiennego Bałtyku, bo ok. 200 Mm. Przy takiej odległości ładnie zadziała nam na jachcie tryb wachtowy, każdy będzie mógł to poczuć. Po postoju i części szkoleniowej, udamy się w kierunku Kalmarsundu. Na wejściu do cieśniny znajduje się kolejna miejscowość, którą zamierzamy odwiedzić – Oskarhamn. Jeśli czas i pogoda na to pozwolą, planujemy postój jeszcze w jakiejś mniejszej miejscowości po drodze (tym razem może na Olandii). Rejs nastawiony jest zatem na żeglarstwo i zwiedzanie nieoczywistych miejsc na mapie Szwecji. Tym razem doświadczymy szwedzkich szkierów w ich jesiennym, czerwono-żółtym wydaniu; gwarantujemy, że te obrazki zdobędą serce każdego! Kiedy już nasycimy się szwedzkimi klimatami pożeglujemy w kierunku polskiego wybrzeża, gdzie w Marinie Gdynia zakończymy nasz rejs. Godziny wypływane na jesiennym Bałtyku pozwolą sprawdzić się w trudniejszych warunkach oraz poczuć się pewniej w wymagającej żegludze, a to pod okiem doświadczonego kapitana, który przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo rejsu.
Rejs ma charakter stażowo-szkoleniowy, na tym rejsie zyskasz ogromne doświadczenie morskie. Na koniec rejsu otrzymasz opinię honorowaną przez Polski Związek Żeglarski.
Rejs poprowadzi: Krzysiek Nowak - Jachtowy Sternik Morski, Nauczyciel Żeglowania PZŻ, SRC, LRC, STCW, KPP
Jeśli nie wiesz jak spakować się na rejs, odpowiedź znajdziesz TUTAJ.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji napisz maila office@navigarecharter.pl lub zadzwoń 0048 603 304 506, a otrzymasz wszelkie informacje jak rozpocząć swój udział w tej morskiej przygodzie. Jeśli chcesz się zapisać, przejdź do zakładki "ZAPISZ SIĘ"
Przedstawiamy plan rejsu, który może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych lub decyzji kapitana. Miejcie świadomość, że na morzu karty rozdają Neptun i Posejdon.
Gdynia - Västervik - 220 Mm
Västervik - Oskarshamn - 40 Mm
Oskarshamn - Grönhögen - 65 Mm
Grönhögen - Hel - 135 Mm
Hel - Gdynia - 10 Mm
RAZEM - 470 Mm
Szacowana ilość godzin w morzu 80-120
Miejsca, które możemy odwiedzić podczas tego rejsu:
VÄSTERVIK
Szwedzkie miasto Västervik jest, jest pełne atrakcji, przepysznego jedzenia i kultury. Odwiedzając to miejsce warto odwiedzić Muzeum Historii w Hjorteds Mopedmuseum i poznać historię motoroweru. Muzeum posiada około 140 pojazdów z XX wieku. Szczególną uwagę przykuwa światowej klasy street art., który można zaobserwować niemal na każdym kroku. Kolejną atrakcją na którą warto się skusić jest podróż w czasie kolejką wąskotorową do Hultsfred na trasie jest 20 stacji gdzie można pozwiedzać szwedzką okolicę.
OSKARSHAMN
Oskarshamn uzyskał prawa miejskie w 1856 roku, choć osada istniała już wcześniej pod nazwą Döderhultsvik. W XIX wieku miasto zaczęło się szybko rozwijać dzięki rozbudowie portu i przemysłowi stoczniowemu, a jego nazwa pochodzi od króla Oskara I, panującego w Szwecji w czasie, gdy miasto otrzymało prawa miejskie. Oskarshamn to miasto o bogatej historii i dynamicznej gospodarce, które oferuje zarówno atrakcje turystyczne, jak i dogodne warunki do życia i pracy. Jest to miejsce, które łączy w sobie urok małego miasteczka z możliwościami, jakie daje bliskość morza. W Oskarshamn organizowane są różnorodne wydarzenia kulturalne, takie jak festiwale muzyczne i artystyczne, które przyciągają turystów i mieszkańców. Miasto ma silne tradycje morskie, które są pielęgnowane poprzez różne wydarzenia i imprezy związane z morzem. Wyspa znajdująca się w pobliżu Oskarshamn, znana ze swoich unikalnych formacji skalnych i pięknych krajobrazów. Oskarshamn otoczone jest malowniczym archipelagiem, który oferuje liczne możliwości dla miłośników żeglarstwa, wędkarstwa i rekreacji na świeżym powietrzu.
GRÖNHÖGEN
Portowe miasteczko idealne na odpoczynek po trudach żeglugi z polskiego wybrzeża. Warto odwiedzić latarnię morską Långe Jan, czyli długi Jan (druga co do wysokości latarnia w Szwecji) nazwa pochodzi od zburzonej kaplicy św. Jana, której kamienne ściany dały budulec do budowy latarni. Po pokonaniu 197 stopni rozciąga się imponujący widok na tereny rezerwatu przyrody Ottenby, którego główną atrakcją są migrujące ptaki. Latarnia znajduje się 9 km od portu i jeśli to jest trochę za długi spacer w miasteczku można wypożyczyć rowery. Rezerwat Ottenby to część obszaru o nazwie Stora Alvaret, wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO - Wielka Nizina Wapienna. Rozległa równina, o długości 37 i szerokości 15 km, porośnięta łąkami, z licznymi wrzosowiskami, latem wielobarwna, od wieków służącą za pastwiska.
HEL
W drodze do Gdyni odwiedzimy Hel, naszą bałtycką perełkę. Za każdym razem, gdy wspominam moim zagranicznym przyjaciołom, że powinni odwiedzić Hel, patrzą się na mnie dziwnie. Ale pomimo zabawnej nazwy to naprawdę jedno z obowiązkowych miejsc w Polsce, jeśli szukasz nadmorskiego wypoczynku.
Szerokie i piaszczyste plaże, ładne miasto, piękny las, wyjątkowa lokalizacja, chłodna atmosfera i kilka ciekawych historycznych pamiątek – jest bardzo dużo mocnych argumentów, aby wybrać się na Hel. Odkąd pamiętam to moje ulubione miejsce na polskim wybrzeżu Bałtyku i za każdym razem, gdy odwiedzam Hel jestem bardziej niż szczęśliwy. To miejsce nigdy nie zawodzi.
GDYNIA
Koniec rejsu w Gdyni to czas na odpoczynek, refleksję i cieszenie się odbytym rejsem, wieczór na jachcie kończy się wspomnieniami i anegdotami z rejsu, co tworzy niezapomniane więzi pomiędzy uczestnikami. Gdynia, z jej przyjazną atmosferą i pięknymi widokami, jest doskonałym miejscem na zakończenie każdej morskiej przygody.
Aktualna pozycja jachtu dostępna poprzez system AIS, pod linkiem
Dane techniczne:
Długość całkowita: 14,27m
Szerokość: 4,35m
Zanurzenie: 2,20m
Genua: Rolowana (2021)
Grot: Rolowany (2021)
Powierzchnia ożaglowania: 108m2
Silnik: Volvo Penta D2-55, 55KM
Zbiornik paliwa: 210L
Liczba kabin dwu osobowych: 4
Liczba koi: 8+2
Liczba WC: 3
Liczba pryszniców: 1 + 1 (kokpit)
Zbiorniki wody: 360L
Wyposażenie nawigacyjne:
Plotter map GPS Garmin, AIS klasy B, Radar, Kompas, Log, Echosonda, Wiatromierz, Autopilot, Ster strumieniowy
Bezpieczeństwo:
Tratwa ratunkowa 10 osobowa, EPIRB z GPS, NAVTEX, Kamizelki pneumatyczne, Zapasowy rumpel
Pokład:
Teakowy kokpit, Stół w kokpicie, Platforma kąpielowa, Szprycbuda, Bimini, Elektryczna winda kotwiczna
Wnętrze:
Ogrzewanie WEBASTO, Rozkładany stół w messie, Wyposażenie kambuza, 2 lodówki, Kuchenka gazowa, Piekarnik, Radio CD+MP3
Zaokrętowanie odbywa się od godziny 17:00, w dniu 19.10.2024 w marinie Gdynia
Wyokrętowanie odbywa się do godziny 9:00, w dniu 26.10.2024 w marinie Gdynia
Koszt kojowego: 1700 PLN BRAK MIEJSC
Cena rejsu obejmuje:
Cena rejsu nie obejmuje w szczególności transportu uczestników do miejsca zaokrętowania i z miejsca wyokrętowania.
Kasa jachtowa (zbierana na burcie jachtu): 500 PLN/osobę (za zebrane środki kupujemy jedzenie, opłacamy porty, kupujemy paliwo). Kapitan jachtu jest zwolniony z wpłaty do kasy jachtowej (kapitan pozostaje na utrzymaniu załogi). Kasa jachtowa podlega rozliczeniu wśród załogi.
Na jachcie nie ma pościeli, prosimy o zabranie śpiworów.
Transport po kraju we własnym zakresie.
Formularz zgłoszeniowy na rejsy organizowane przez NavigareCharter. Jeżeli chcesz wziąć udział, wypełnij wszystkie wymagane pola.
Zapisując się na rejs wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę NAVIGARECHARTER SP. Z O.O. z siedzibą Brzyczyna 102, 32-031 Mogilany, danych osobowych zamieszczonych w niniejszym formularzu, w celu sporządzenia i zawarcia umowy uczestnictwa w rejsie morskim oraz w celu organizacji i realizacji rejsu.